منوعات عامة

ايه هي العواصف الشمسية؟ اسبابها ومخاطرها على الارض!

العواصف الشمسية هي ظاهرة بتحصل نتيجة انفجارات قوية على سطح الشمس ومعروفة باسم " التوهجات الشمسية" او "الانبعاثات الكتلية الاكليلية" (Coronal mass ejections) ، والانفجارات دي بتطلق كميات كبيرة جدا من الجسيمات المشحونة زي الالكترونات والبروتونات للفضاء بسرعات عالية ، ولما الجسيمات دي بتوصل للارض ، ممكن تأثر على المجالات المغناطيسية للارض وبتسبب مجموعة مجموعة من التأثيرات اللي بتتعرف باسم العواصف الجيومغناطيسية.

بعض التأثيرات اللي ممكن تحصل بسبب العواصف الشمسية:

- الشفق القطبي: العواصف الشمسية ممكن انها تزود من نشاط الشفق القطبي ، اللي بيكون عبارة عن مجموعة من الالوان الزاهية بتظهر في السما ، والظاهرة دي ممكن نشوفها عادة في المناطق الاقرب للقطب الشمال زي الاسكا, كندا, ايسلندا, جرين لاند, النرويج, السويد, فنلندا.

- التأثير على الاقمار الصناعية: العواصف الشمسية ممكن تأدي لتعطيل الانظمة الالكترونية في الاقمار الصناعية ، وده بدوره ممكن يأثر على الاتصالات والملاحة.

- انقطاع شبكات الكهربا: ممكن انها تتسبب في ارتفاع التيارات الكهربائية في الغلاف الجوي ، وده ممكن يأدي لتلف شبكات الطاقة.

- تشويش الاشارات اللاسلكية: زي اللي بتستخدم في الطائرات او شبكات الاتصالات الارضية.

ولكن العواصف الشمسية مش خطيرة بشكل مباشر على البشر على سطح الارض ، بسبب الحماية اللي بيوفرها الغلاف الجوي والمجال المغناطيسي للارض ، ولكن بتأثر على التكنولوجيا والبنية والتحتية للارض.

الشفق القطبي
الشفق القطبي

هل في اوقات معينة بتحصل فيها العواصف الشمسية؟

العواصف الشمسية بتحصل عادة بشكل مش منتظم ، ولكنها مرتبطة بدورة النشاط الشمسي ، واللي بتستمر حوالي 11 سنة ، وخلال الدورة دي بيزيد وينخفض النشاط المغناطيسي للشمس بشكل دوري ، وفي فترتين اساسيتين في الدورة دي.

- الحد الاقصى للشمس: في الفترة دي بيكون النشاط الشمسي في اعلى مستوياته ، وبيحصل خلالها التوهجات الشمسية والانبعاثات الكتلية الاكليلية بوتيرة اكبر ، وبالتالي بيكون احتمالات حدوث العواصف الشمسية في الفترة دي اكتر.

- الحد الادنى للشمس: خلال الفترة دي بيكون النشاط الشمسي منخفض نسبيا ، وبتقل احتمالية حدوث العواصف الشمسية الكبيرة ، ولكن العواصف الصغيرة ممكن تحصل احيانا.

واحنا حاليا في طريقنا ناحية الحد الاقصى الشمسي الجاي ، والمتوقع انه يحصل حوالي سنة 2025 ، وده معناه ان العواصف الشمسية هتزيد في السنين الجايه.

عرضنا لكم زوارنا الكرام أهم التفاصيل عن خبر ايه هي العواصف الشمسية؟ اسبابها ومخاطرها على الارض! على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى ان نكون قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما وجب علينا بان نذكر لكم بأن هذا المحتوى منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه او التعديل علية اوالاقتباس منه او قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

Advertisements

قد تقرأ أيضا