مشروبات طبيعية لتعطير الجسم

على الرغم من ان جينات كل شخص بتلعب الدور الاكبر في ريحة الجسم ، الا انه النظام الغذائي ليه تأثير كبير على ريحة جسمنا ، اي حاجة بناكلها او بنشربها بتنعكس بشكل مباشر على ريحة الجسم ، والنهادرة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم مشروبات طبيعية لتعطير الجسم من جوه والحصول على ريحة جسم حلوة بشكل طبيعي.

1- ماية الورد:

ماية الورد مش بتستخدم بس في روتين العناية بالبشرة ، ولكن هي واحدة من المكونات اللي بتساعد على تعطير الجسم بشكل طبيعي ، من خلال اضافة نقطتين من ماية الورد لكوباية الماية ، هيكون ليها تأثير رائع في تعطير جسمك.

2- القرفة:

دخلي القرفة كمشروب يومي ليكي للحصول على جسم ريحتة حلوة بشكل طبيعي.

3- النعناع:

اضافة النعناع على الاكل او شربه كمشروب بشكل يومي هيدي الجسم ريحة حلوة بشكل طبيعي ، والنعناع يعتبر من اكتر المشروبات اللي بتساعد على تعطير الجسم.

4- الزنجبيل:

كوباية من الزنجبيل كل يوم الصبح هتدي جسمك ريحة حلوة بشكل طبيعي.

5- عصاير الحمضيات:

الجسم بيمتص الروايح الطيبعية من الحمضيات زي البرتقان, الليمون, الاناناس ، وريحة الجسم هتلاقيها بتبدأ تتغير بعد شرب او اكل الحمضيات ، بالاضافة كمان ان الاحماض الموجودة في الفاكهة دي بتخلي الماية تطرد السموم من الجسم ، والسموم واحدة من الاسباب اللي بتسبب ريحة كريهة للجسم.

مشروبات طبيعية لتعطير الجسم.1

6- الشمر:

الشمر من النباتات العطرية النفاذة اللي عندها قدرة على تعطير ريحة الجسم بشكل طبيعي ، وده سبب استخدامها دايما في وصفات تعطير الفم.

كمان الشمر بيساعد على محاربة البكتيريا المسببة للريحة الكريهة في الفم ، كمان بيتخلص من البكتيريا السيئة في المعدة وبيساعد على الهضم ، وده بدوره بيقلل من مصادر الريحة الكريهة في الجسم.

7- الشاي الاخضر:

الشاي الاخضر بيحتوي على مادة البوليفينول ، وهي من مضادات الاكسدة اللي بتقلل الريحة المسببة لمركبات الكبريت في الجسم ، كمان المركبات دي بتساعد على محاربة البكتيريا المسببة لريحة الفم.

8- المرمرية:

عشبة المرمرية بتدي ريحة حلوة للجسم لانها بتحتوي على مركبات عطرية زي الابيجيسنين والوتيولين ، بالاضافة انها بتمنع البكتيريا من التكاثر على الجلد وبالتالي بتقضي على ريحة الجسم غير المستحبة.

9- المورينجا:

زمان كان بيستخدم زيت المورينجا لتعطير الجسم لانه بيتميز بريحة حلوة ، اما العشبة نفسها ليها كمان فوايد كتير والمشروب نفسه ريحتة حلوة ، وبالتالي هو من المشروبات اللي بتخلي ريحة العرق افضل.

عرضنا لكم زوارنا الكرام أهم التفاصيل عن خبر مشروبات طبيعية لتعطير الجسم على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى ان نكون قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما وجب علينا بان نذكر لكم بأن هذا المحتوى منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه او التعديل علية اوالاقتباس منه او قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

أخبار متعلقة :